Primeur lichtzwaardschermen in Deventer

Als een van de eerste schermverenigingen met lichtzwaardschermen heeft Deventer de primeur in Overijssel.

Een vreemde eend in de bijt en een relatief nieuwe tak van sport, is het lichtzwaardschermen. De oorsprong van deze activiteit ligt uiteraard bij het lightsaber duelleren in de Star Wars films. Ondanks dat het een ‘fictief’ wapen is zijn de materialen die tegenwoordig te krijgen zijn van dermate kwaliteit dat er serieus mee kan worden gesport.

De Sport

Sinds het uitkomen van de Star Wars films zijn er altijd fans geweest die in een cosplay setting de lightsaber gevechten uit de film wilden naspelen. Toen het materiaal beter werd en er daadwerkelijk gevochten kon worden, ontstonden ook de eerste initiatieven om de sport te beschrijven.

Rond 2005 ontstond in Italië het LudoSport initiatief. Dit is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal fenomeen op verschillende continenten en ook in Nederland bestaat er inmiddels een LudoSport academie (Amsterdam, Purmerend) onder de bezielende leiding van Tim Vreeburg. LudoSport kenmerkt zich door een eigen systeem en achtergrondverhaal en organiseert competities met een eigen regelset.

Parallel aan deze ontwikkeling ontstond de Lightspeed Saber League in de USA, met een alternatief systeem en regelset. Dit systeem speelt leentjebuur bij traditioneel schermen, HEMA, kendo, eskrima kali arnis en andere vechtsporten.

In 2019 besloot de FFE om lichtzwaardschermen (le sabre laser) toe te voegen aan haar officiële lijst van sporten als de eerste Olympische sportbond ter wereld. Daarmee kreeg het bestaande lichtzwaardschermen een stevige impuls. De FFE besloot de regelset van Terra Prime Lightsaber Academy te adopteren, waarin het recht-van-aanval een prominente rol speelt om zo de link naar het traditionele, olympische sportschermen te behouden.

Neem contact op om dit een keer te proberen in Deventer. Kom kijken en voel hoe het is om een lichtzwaard vast te hebben. Meer kun je ook lezen op: Lichtzwaardschermen – Deventer Schermvereniging

Geef je op via: secretaris@deventerschermvereniging.nl

Inhoudsopgave

Probeer het een keer...

Geef je nu op voor een gratis proefles.

Ook jij kan leren schermen!