Hand op schouders met schermhandschoen

Vaak vragen schermers, en vooral ouders van jeugdige schermers, welke schermkleding nodig of nuttig is. Het eenvoudige antwoord is: door de FIE goedgekeurde (800N) kleding. Door het gebruik van moderne kunststoffen biedt deze kleding een uitstekende bescherming tegen eventuele ongelukken. Vooral kwetsbare plaatsen als de oksel zijn extra beschermd. Bij gebruik van zulke kleding zijn fatale ongevallen, zelfs bij topatleten, vrijwel uitgesloten.

Wat draagt de goed geklede schermer?

Hij of zij draagt:

Wat is verplicht?

Er zijn voorschriften van de KNAS (schermbond), ontleend aan de voorschriften van de FIE (internationale schermbond).
We moeten hier onderscheid maken tussen enerzijds jeugd (tot ca 12 jaar) en volwassenen, en anderzijds tussen recreatieve schermers (training en een enkel recreatie-tournooi) en wedstrijdschermers.
Voor recreatief schermen is het voorschrift: degelijke kleding.
Voor wedstrijden zijn de eisen duidelijker en zwaarder. Vanzelfsprekend kan de recreatieve schermer wedstrijdkleding dragen. Het is wat duurder, maar je bent uitstekend beschermd.

De hierboven genoemde voorschriften worden voor het JPT weer ietsje anders toegepast. Zie daarvoor het JPT handboek pagina 8.

De aanbeveling (voor sabel) is:

Voor benjamins (groep 1):

Voor pupillen (groep 2 & 3) en ouder:

Korte of lange kling?

De regels zijn vrij eenvoudig: in het jaar dat je 12 wordt ga je na de zomerstop van de benjamins naar de pupillen. Kuikens en benjamins schermen met een korte kling.
Als je deelneemt aan een wedstrijd voor pupillen of ouder (en dat mag ook voordat je zelf een pupil bent) mag je met een lange kling schermen. Maar dat hoeft niet.

Op sommige recreatieve wedstrijden, zoals het JPT, wordt de regel niet altijd strikt gehanteerd. Het is wel eerlijker als beide schermers een even lang wapen gebruiken. Vraag je tegenstander – als je zelf een kort wapen gebruikt- zo nodig om een kort wapen te lenen. Als je ongeveer 12 jaar bent, neem dan eventueel zelf (van de club) een reservewapen in de andere lengte daarvoor mee.

Wat heb je dus nodig?

Hieronder een overzicht van wat de degenschermer nodig heeft.

recreatiefwedstrijd kuikens en benjaminswedstrijd pupillen en ouderopmerkingen
masker350 N350 N1600 N
schermvest350 N350 N800 N
ondervest800 N800 N800 N
borstbescherming voor damesja; ook voor kinderen raadzaamverplichtverplicht
handschoenjajaja, 800 N
schermbroekliever welverplichtverplicht
kousenliever welverplichtverplicht
fil de corps122het lichaams-snoertje; op wedstrijden moet je een reserve bij je hebben
Degen1, met een elektrisch aansluiting kun je makkelijker zien of je een treffer hebt.2, elektrisch2, elektrischop wedstrijden reserve verplicht

In welke volgorde?

Sommigen willen hun uitrusting niet in één keer aanschaffen, maar af en toe een stukje. In welke volgorde kun je dat het beste doen?

Veel mensen kopen eerst een wapen, maar het is de vraag of dat verstandig is. Het is prettiger om eerst een handschoen, kousen en een masker te kopen die alleen naar je eigen zweet stinken. Je groeit sneller uit je vest dan uit je masker. Daarna vest en broek.

Wij hebben een speciale starterkit samengesteld die je bij ons kunt bestellen. Je hebt dan direct je eigen handschoen, fil de corps en een boek.

Als je al redelijk zeker weet dat je aan “echte” wedstrijden wilt deelnemen koop je meteen FIE-spullen, eventueel tweedehands. Anders voldoet materiaal voor de recreant, dus de 350N uitvoering.

Je kunt natuurlijk ook schermkleding huren bij de Deventer Schermvereniging.

Waar kan ik schermartikelen kopen?

Je eigen spullen

Zodra je thuiskomt met je nieuwe spullen is het een goed idee om daar je naam (of andere markering) in te zetten. Heel veel schermers vergeten wel eens een masker, handschoenen of zo na een wedstrijd of training. De kans dat je het verloren voorwerp terugkrijgt wordt dan veel groter.

Het is vrij zinloos om een sportzaak binnen te lopen voor schermkleding. Schoenen of kousen lukt nog, maar verder niets. Er zijn diverse leveranciers van schermartikelen. Veel leveranciers hebben een webshop, maar als je een vest of broek wilt passen kun je beter de leverancier een bezoek brengen. Ook staat op bijna iedere wedstrijd wel een kraam. Kijk even op de wedstrijdagenda om te zien waar er binnenkort een wedstrijd georganiseerd wordt.

Hieronder enkele mogelijkheden.

Je kunt ook spullen bestellen bij de DSV, vraag dat even aan de penningmeester, hij bundelt de bestellingen wat verzendkosten scheelt. Wij kopen vooral in bij Lieffertz.