Wapens uit de middeleeuwen en filmwereldFoix

Legendarische zwaarden- van Excalibur tot het Lichtzwaard

Tijdens onze vakantie bezochten we het kasteel in Foix. Midden in de Franse Pyreneeën. Het kasteel staat op een strategische rots omgeven door bergen en rivieren. Deze verdediging was belangrijk voor het behoud en de veiligheid van de bewoners. Mocht de vijand tóch tot aan het kasteel naderen, dan waren er drie torens waarin zich voorraden en wapens bevonden. Vanaf de 13e eeuw hebben de heren van Foix zich met succes kunnen vestigen en heersen. Vandaag de dag is het plaatsje een gezellig stadje waar de sporen uit het verleden nog overduidelijk aanwezig zijn. Het kasteel is gerestaureerd en torent hoog uit boven de stad.

Tijdens ons bezoek was er ook een erg leuke tentoonstelling: over zwaarden en degens waarmee de ridders van het kasteel vochten en die inspiratie gaven voor de hedendaagse filmwereld.

Degen 1600, Foix

Fantastische fantasiewerelden zijn nog nooit zo aanwezig geweest op het scherm als vandaag: ze komen letterlijk onze huiskamers binnen. Het verleden blijkt een uitstekende voedingsbodem voor de kaskrakers van de bioscopen. Epische verhalen, buitengewone veldslagen, ridderlijke queestes…, in de films komen de meest mythische zwaarden uit legendes voor en worden futuristische zwaarden gebruikt.

Waar komen deze denkbeeldige voorwerpen vandaan? Komen ze uit de hoofden van hedendaagse ontwerpers en illustratoren? Of hebben deze fantastische wapens misschien toch wortels in onze geschiedenis?

Lightsaber in Foix

Op bijna 200 m2 vergelijkt deze tentoonstelling cultfilmvoorwerpen met authentieke gevechtsmodellen. En wat blijkt? Wapens die gebruikt worden in Star Wars, Games of Thrones, Harry Potter of the Lord of the Rings zijn meer dan fantasie alleen.  Zelfs ook de attributen uit cultfilms  Xena de krijger, Conan de barbaar of Highlander zijn gebaseerd op authentieke wapens. Dat laat deze tentoonstelling prachtig zien aan de hand van zowel echte als filmattributen.

Fantasie en werkelijkheid: het ligt dicht bij elkaar. De tentoonstelling is nog te zien in Foix tot 6 november 2022.

Het allerleukste is dat je gewoon in Deventer vanaf 5 september 2022 weer diverse wapens kunt proberen en de schermsport kunt beoefenen. Van degen tot lichtzwaardschermen! Tref ik jou daar ook een keer?

Hartelijke groet,

Edwin

Inhoudsopgave

Probeer het een keer...

Geef je nu op voor een gratis proefles.

Ook jij kan leren schermen!