Trainingsindeling 2023-2024

Voorlopige opzet degen trainingsprogramma

Door: Marc-Phillip Draaijer

Vorig seizoen zijn we om verschillende redenen begonnen met aangepaste trainingstijden. Een van die redenen is de kleine omvang van de groepen 2 en 3. We gaan graag verder op de ingeslagen weg.

In het bovenstaande schema van de trainingsindeling kunnen jullie zien hoe onze wekelijkse trainingsavond er uitziet. Hiervoor is een pagina gemaakt met een duidelijke uitleg. Eigenlijk hetzelfde als vorig seizoen, maar we hebben begrepen dat nog niet iedereen dit precies weet, dus een kleine toelichting is op zijn plaats.

Tijden

De trainingsavonds loopt van 18:15 – 21:15

• Groep 1 traint van 18:30 – 19:30
  • Groep 2 traint van 19:30 – 20:45
  • Groep 3 traint van 20:00 – 21:00
  • Fencing Fit: 19:30 – 20:00
  • Techniek/tactiek: 20:30 – 20:45

Verder hebben jullie natuurlijk kunnen wennen aan de nieuwe trainingsstijl waarbij ik ook veel aandacht heb voor belangrijke zaken die tot nu toe onderbelicht zijn gebleven. Denk aan bijvoorbeeld fysieke training en materiaalkennis, maar ook reglementenkennis. Ook dat zal dit seizoen uitgebreid worden. Daarover straks meer.

Tijdens de training van groep 2 en 3 zijn er twee groepslessen: Fencing Fit en Techniek/Tactiek. Deze lessen zijn optioneel. Deelname is vrijwillig, maar als je een betere schermer wilt worden …

Tijdens de Fencing Fit les werk je aan de verbetering van lichamelijke conditie: kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid (soepelheid) en coördinatie van de spieren. Zeer belangrijk voor het schermen, dat goed uitgevoerd een heel intensieve sport is.

De Techniek/tactiek is bedoeld voor jouw schermtechnische ontwikkeling.

Tijdens de optionele lessen kunnen de niet-deelnemers sparren.

Voor alle groepen geldt: je bent 15 min voor aanvang van de training aanwezig om te helpen met het opzetten van het benodigde trainingsmateriaal dat jouw groep gaat gebruiken. Na jouw training help je altijd met het opruimen van het trainingsmateriaal dat de volgende groep niet meer nodig heeft.

Warming-up

De tijd voor aanvang van de training moet je ook gebruiken voor de warming-up.

“Met een warming-up bereid je lichaam en geest voor op de inspanning die het moet gaan leveren.” Kortom, zonder warming-up ben je niet optimaal voorbereid op de training … met alle gevolgen van dien.

Extra

Er komt, meerdere keren per seizoen, een materiaal reparatie-avond waarbij jullie gaan leren om je eigen wapen te repareren. We gaan beginnen met kleine reparaties.

Dit seizoen zullen de trainingen ingedeeld worden in 4 blokken die elk worden afgesloten met een wedstrijdavond. Kort gezegd gaan jullie op deze wedstrijdavond toepassen/ laten zien wat je geleerd hebt in het afgelopen blok. Dit is voor mij dan weer input voor de volgende trainingen.

We gaan het seizoen afsluiten met een clubcompetitie in de hele maand juni. Hierover in latere nieuwsbrieven meer.

Inhoudsopgave

Probeer het een keer...

Geef je nu op voor een gratis proefles.

Ook jij kan leren schermen!