Zilver tijdens Internationaal Jalema Vlaaientoernooi

Gezelligheid; dat was de belangrijkste reden voor Michel, René-Michel en Jaap om zondag 14 mei deel te nemen aan het 29e Jalema Vlaaientoernooi in Venlo. Aan het Internationale degentoernooi namen 20 schermers uit Nederland, België en Duitsland deel. De dag nam voor de DSV een onverwachte wending waardoor Deventer een podiumplaats bemachtigde.

De voorronde was verdeeld over vier poules. De resultaten uit de voorrondes waren voor de DSV ‘ers beperkt. René-Michel behaalde de gedeelde 11e plaats op het tableau, een respectabele positie in het middenveld. Jaap moest met slechts één winstpartij uit de voorronde genoegen nemen met een 15e plaats en Michel sloot zonder winst uit de voorronde de gelederen met de 20e plaats.

Dit bracht Michel in de eliminatie tegen Toni Haan die een maatje te sterk bleek voor Michel. Hij bleef daarmee steken op de 20e positie binnen het sterke spelersveld.

Doel voor René-Michel was om zijn 8e positie van vorig jaar te evenaren en, een gezonde onderlinge competitie, als beste DSV’ers uit het toernooi te komen. Door zijn resultaten uit de voorrondes werd René-Michel vrijgesteld voor de 1e eliminatie ronde en mocht daarmee direct door naar het tableau van 16. Daar mocht hij de strijd aanbinden tegen de Irenaus Buhl, een lange en goed beweeglijke Duitser. Een spannende partij die gelijk op ging tot het laatste moment. René-Michel wist zijn concentratie en rust te bewaren en wist met 10-9 te winnen. Op het tableau van 8 mocht René-Michel de strijd aanbinden met Ewdwin Treffers, een geduchte tegenstander en 2e op de Nederlandse Ranglijst. Ook hier bewaarde René-Michel zijn rust en concentratie waardoor hij het nog 6-10 uit de partij wist te halen maar de winst aan Edwin Treffers moest afstaan. René-Michel behaalde daarmee de 7e positie van het toernooi en wist zo zijn resultaat in 2016 te verbeteren. Zijn tweede doelstelling; om als beste DSV’er het toernooi af te sluiten moest hij echter laten varen.

Geheel onverwacht wist Jaap namelijk eliminatie partijen te winnen. Op het tableau van 32 wist hij met 10-4 overtuigend te winnen van zijn eerste tegenstander Peter Sliepenbeek om vervolgens uit te komen tegen Henk Uijting. Henk zette direct druk op de partij met een snelle aanval. Deze en de volgende acties monden uit in een double. Henk wist geen nieuwe tactiek toe te passen waardoor Jaap gelegenheid had om de partij met 10-7 af te sluiten.

Op het tableau van 8 mocht Jaap het opnemen tegen de Belg Olivier Marichal, in de voorronde trok Olivier nog de winst naar zich toe met 5-3. Ook hier ging het geleidelijk op, voorzichtig aftastend werden doubles gescoord en soms een enkele treffer, van een echte voorsprong van een der schermers kwam het echter niet. Tegen het eind van de tweede manche wist Jaap een treffer voor te komen waardoor de druk bij Olivier kwam te liggen. Een comfortabele positie waardoor ook deze partij met, weliswaar een kleine winst kon worden bijgeschreven; 10-8. Jaap was daarmee al verzekerd van een 3e plaats, hetgeen al ver boven de doelstelling van deze dag lag. Doel was om een eliminatie ronde door te komen, iets was hem nog niet eerder was gelukt.

De halve finale was tegen de technisch bekwame Duitser Karl Meng. Insteek van deze partij was om niet in het ijzer van hem te komen; en dat lukte. Ook hier weer rustig begonnen met doubles om de eerste mange af te sluiten met twee treffers voor. Dit maakte weer de comfortabele positie dat het aan Karl was om aan te vallen en daarmee risico’s te nemen. Deze risico’s werden geëlimineerd tot minimaal een double en meerdere keren tot een riposte waarmee de overwinning op 10-5 kwam te staan. Door dus naar de finale,  tegen Edwin Treffers. Waar René-Michel nog 6 treffers tegen Edwin wist te maken moest Jaap hier genoegen nemen met 2 treffers. Daarmee een 2e plaats voor DSV tijdens het sterke doch ook gezellige Internationale Jalema Vlaaientoernooi.