Verslag – Gele Rijders Toernooi

Zaterdagmorgen (15 maart) togen 6 jeugdschermers naar Arnhem. Iets voor 8 uur verlieten we de, door DSV goed bezochte, carpooplaats. Plaats van bestemming was schermvereniging Scaramouche die een regio jeugdtoernooi organiseerde. De stilte in de auto verried het vroege tijdstip, aangekomen bij de schermzaal werden de dame en heren wakker; ‘Een echte schermzaal’.

De schermzaal van SV Scaramouche is uitgerust met 3×3 trainingslopers met vaste aanwijsapparaten. Voor de wedstrijden, waarvoor meer ruimte nodig is, waren 3 x 2 lopers beschikbaar. Op basis van wapen en leeftijden werden de poules ingedeeld waarna eerst de voorrondes werden verschermd gevolgd door een eliminatie. Voor sommigen betekende dat nog even geduld hebben, best moeilijk overigens, om vervolgens de kunsten te vertonen. En die kunsten bleken niet verkeerd, mooie resultaten werden behaald.

Vanuit de DSV waren Stijn B. (Sabel), op Degen waren Jari (alias D’artagnjari), Otto, Daan W., Stijn W. en Leentje van de partij. Later in de ochtend werd ook Emil aan het DSV toegevoegd die de eer op floret ging verdedigen.

Voor nagenoeg allen DSV’ers verliepen de voorrondes goed. Stijn B. bleek onoverwinnelijk en wist zelfs een partij met 0-3 achterstand om te zetten in een winstpartij. Bij de degen bleek ook Jari  onoverwinnelijk, de andere Degen heren deden het gewoon goed met overwegend winstpartijen. Leentje had de partijen in de voorrondes nodig om op gang te komen, naarmate ze meer partijen schermde hoe beter de resultaten. Bij de eliminatie was ze goed op dreef en schreef overtuigend een winstpartij op haar naam van een tegenstander die in de voorrondes nog te sterk leek. De volgende eliminatie ronde bleek de tegenstand toch te zwaar waarmee ze toch nog de 3e plaats binnen haalde van de pupillen.

Bij de degen benjamins kwamen Jari, Otto en Daan W. elkaar tegen bij de eliminatie partijen. De aller eerste partij was voor Otto en Daan, die goed aan elkaar gewaagd waren. Daan trok de winst uiteindelijk naar zich toe met een nipte overwinning. In tegenstelling tot de voorrondes verloor Jari zijn partij bij de eliminatie. Daan had inmiddels zijn zinnen gezet op een podiumplaats en won twee partijen op tijd waarmee hij de 1e plaats in de wacht sleepte.

Voor Stijn W. was het zijn tweede wedstrijd, mooie voorrondes en een winstpartij in de eliminatie waarmee hij de 2e plaats bij degen kuikens behaalde.

Naamgenoot Stijn B. was door zijn hoge score vrijgesteld voor de eerste twee rondes bij de eliminatie. Ook de eliminaties wist hij goed te schermen; met aandacht en techniek verzekerde hij zich zelf van de finale partij. Van de tegenstander uit de voorronde waar hij zijn  0-3 achterstand nog wist om te buigen naar winst, bleek in de eliminatie toch te zwaar. Daarom een prachtige 2e plaats voor Stijn B. bij Sabel cadetten.

Terwijl de eerste groep schermers bij de prijsuitreiking te vinden was begon DSV florettist Emil aan zijn voorrondes. Onder toeziend oog van Bjorn verschermde Emil een mooie voorronde en wist hij, als oudste schermer, bij de eliminaties de 1e plaats te behalen.

Bovenal was het een gezellige schermtoernooi. Ook voor de inwendige mens was gezorgd; Scaramouche trakteerden de schermers allemaal op een pannenkoek.

De DSV podiumplaatsen:
Stijn W. 2e plaats degen kuiken