Verslag: Ferrum Vetum toernooi 10 jan.

IMG_1952De opkomst was weliswaar wat lager, de prestaties leden er niet onder. Vanuit Nederland, Belgie en Duitsland kwamen zondag 60 schermers naar SC ’t Trefpunt in Grossel gekomen voor de start van het nieuwe Ferrum Vetum toernooi. Nederlands Kampioene Michèle Jonkhout van de Deventer Schermvereniging mocht zondag wederom een prijs in ontvangst nemen.

De Deventer Schermvereniging DSV is al jaren gastheer voor dit nieuwjaarstoernooi dat onderdeel is van vijf toernooien verdeeld over het jaar. Afgelopen zondag werden de kampioenen van afgelopen jaar bekend gemaakt. Naast een winnaar per leeftijdsklasse wordt ook een overall winnaar bekend gemaakt, wellicht de meest begeerde beker (zie foto). Ook tijdens deze prijsuitreiking werd eens te meer duidelijk dat de klasse 50+ en zelfs 60+ meetellen. Zo werden meerdere 5oplusser overall winnaar.

Prestaties DSV
Michèle Jonkhout die vorig jaar februari Nederlands Kampioene dames degen werd hoorde zondag dat ze ook de wisselbeker in de leeftijdsklasse dames 40-50 jaar mocht ontvangen. Haar start in het nieuwe jaar ging iets minder voorspoedig. Na een uitdagende voorronde kwam Michèle uit in de B poule met 11 medestanders, daarbij wist ze 5 van de 11 partijen te winnen wat haar een 7e plaats in de poule opleverde en 2e in haar leeftijdsklasse van de B poule. Clubgenoot Michel Riksen wist 1 partij meer te winnen in deze poule, dat leverde hem een 5e plaats op en eveneens 2e in zijn leeftijdsklasse. Jaap Wassink presteerde boven verwachting en werd 7e in de A poule binnen een deelnemersveld van 18. Clubgenoten Henk Jongen en René Michel Stierhout namen op floret deel. Henk sloot de gelederen, René Michel bereikte de 10e plaats.

Alle schermers kijken terug op een intensief schermtoernooi, goed verzorgd en met voldoende leerervaringen voor de komende toernooien dit jaar. Het eerstvolgende Ferrum Vetum vindt plaats op 13 maart in Arnhem, de echte strijd vindt echter op 13 februari in Groningen plaats voor het NK Veteranen.

Foto album Ferrum Vetum 2016-01