Verslag: 7e Rijnland AEW Internat. Toernooi

RijnlandAEW_20140405Op de vraag van een moeder op de carpool hoe laat we ongeveer thuis zouden zijn antwoordde ik ‘Dat ligt er aan hoe goed de jongens schermen, als het minder goed gaat dan zijn we snel thuis. Als ze heel goed schermen dan wordt het later.’  Om het wat concreter te maken voegde ik toe dat het waarschijnlijk tussen 5 en 6 zal worden, maar dat ik voor de tijd zal bellen/app’en. Het was half 6 dat ik appte dat de heren net aan de eliminaties waren begonnen….uiteindelijk waren we rond half 9, tegen het schemerdonker weer op de carpool waar we ‘s ochtends om half 12 vertrokken.

De DSV jeugd was met 4 benjamins en 1 cadet vertegenwoordigd op het internationale Rijnland AEW toernooi in Sassenheim, ‘slechts’ anderhalf uur rijden vanaf Deventer. De benjamins waren: Jari, Friso, Otto en Daan en ten slotte Sarel als cadet , allen op degen. Voor de meesten was het de eerste officiële wedstrijd met alle bijbehorende ceremonieel. Volledig tenue, inclusief ondervest, de juist N normen voor masker en pak. Wapen controle op de aanwezigheid van 2 schroefjes, puntdruk en vervolgens het gebruikelijke ritueel: groeten, stelling en schermen.

Allen schermden twee voorrondes, waarbij na de 1e voorronde de gehele groep opnieuw werd verdeeld. Omdat een paar jeugd schermers niet kwamen opdagen resulteerde dat tot twee keer toe in een benjamin poule van 4 schermers; dus slechts 3 wedstrijden te schermen. Het niveau van de schermers lag hoger dan bij het JPT waar alle aanwezige DSV’ers aan deelnemen. Alle heren hielden zich goed staande, niet iedereen wist winstpartijen te behalen maar iedereen wist zich zelf te verbeteren. Weten dat je tegenstander sterker is en dat je dan juist de achterstand weet te beperken getuigt van mentale kracht en doorzettingsvermogen. Dan scherm je niet meer tegen je zelf maar ben je je zelf aan het verbeteren. Dat hebben Jari, Friso, Otto en Daan en Sarel goed laten zien. Mooi om te zien heren!

Alhoewel Sarel zeker niet aan de kleine kant is bleken een aantal leeftijdsgenoten een paar koppen groter. Dat weerhield Sarel er echter niet van om te winnen van de grootste deelnemers die ook voor een volwassene lang te noemen is. Dit tot grote verbazing van de ‘man’ in kwestie.

Het was al na 5’en toen de voorrondes gestreden waren en de eliminaties aanvingen. Waar de benjamins in de voorrondes nog streden om 4 punten schermden ze nu om 10 punten (2x 3 minuten). Voor de cadetten 5 punten in de voorrondes en 15 punten bij de eliminatie (3x 3 minuten). Sarel en Daan wisten door te stoten tot de kwart finales die zij respectievelijk verloren met 10-15 en 9-10. De uitslagen volgen binnenkort.

Bjorn was deze wedstrijd mee als scheidsrechter, netjes in het pak en daarmee even wennen voor de jongens die Bjorn met name met trainingspak kennen. Tussen de partijen door heeft Björn alle DSV’ers nog wat tips en trucs kunnen geven, bijzonder prettig.

Samengevat was het een goed toernooi ter voorbereiding op het NJK in juni, de heren hebben allemaal lekker geschermd en weten wat ze komende tijd nog kunnen verbeteren. Het lange wachten drukte de stemming enigszins, hopelijk dat het organisatie comité dat volgend jaar anders weet te organiseren zodat we het Rijnland AEW toernooi op het wedstrijdlijstje kunnen houden. En ach, de volledig uitgebalanceerde maaltijd uit de schijf van 2 was natuurlijk een leuke en lekkere afsluiting van het toernooi.

Dit toernooi werd mede mogelijk gemaakt door Charlotte en Nicoline, bedankt voor het rijden en de begeleiding, Niels nogmaals dank voor het ophalen van Björn uit Arnhem en Björn bedankt voor het scheidsen en de begeleiding ‘on the loper’.

Uitslagen
Benjamin Degen