SUPER TOP Training

De maandelijkse TOP trainingen van dit seizoen is afgesloten met een SUPER TOP training. Was de training extra zwaar? Nee, maar wel extra leerzaam en uitdagend. Voormalig bondscoach van Nederland en Duitsland Rorik Janssen gaf zaterdag 20 mei les in Deventer.

Naast jeugdschermers van de DSV waren schermers uit Ermelo, Hengelo en Duitsland aanwezig in de sporthal De Kei in Deventer. Voor de DSV-leden vormen de maandelijkse TOP trainingen met de wekelijkse trainingsavond het vaste trainingsprogramma. Tijdens de TOP trainingen krijgen de schermers een uitgebreide warming up, extra technische training en individueel les. Door de samenwerking met de andere schermverenigingen hebben de schermers extra uitdaging en afwisseling van tegenstanders.

Afgelopen zaterdag was de warming up als vertrouwd, de training van maître Rorik Janssen was echt anders. Een aantal ogenschijnlijk eenvoudige oefeningen maakten de schermers bewust van de eigen techniek en houding. Ook werden enkele materiaal en reglementaire zaken besproken. De tijd voor een double is slechts 1/25e van een seconde; of anders gezegd; als je 1/25e deel van een seconde sneller treft dan je wordt getroffen dan win je. Een eenvoudige opdracht volgens Rorik; ‘het enige nadeel is dat je tegenstander dezelfde eenvoudige opdracht heeft’.

Stof tot nadenken dus; en dat lukt prima tijdens de uitgebreide lunch die door enkele moeders verzorgd werd. Geheel compleet met soep, fruit en een broodje kroket; dit laatste was voor menig Duitsers een geheel nieuwe ervaring. Na deze gezellige lunch was het tijd voor partij schermen met een opdracht. De eerste opdracht, beter gezegd beperking was dat treffers die gemaakt zijn in het gebied tussen de stellinglijnen geannuleerd werden. Een strategisch spel over de vraag hoe je je tegenstander laat staan waar jij wilt. Duw je hem naar zijn kant van de loper waardoor je zelf uit het stellinggebied komt of lok je je tegenstander mee naar jouw eigen helft van de loper? Na een half uur werd de opdracht gewijzigd en was het de uitdaging om het juiste trefvlak. Met maximaal 2 treffers op de borst, 2 op de armen en 1 op het bovenbeen moet je de tegenstander op het verkeerde been zetten. Een kwestie van nadenken, goed kijken en standaard reflexen uitschakelen.

Tegen de klok van 15.00 uur werd de SUPER TOP Training afgesloten. De Nederlandse schermers zoeken elkaar komende weken nog op om te sparren met elkaar.

Aan de Nederlandse Jeugd Kampioenschappen nemen namens de DSV de volgende degen schermers deel;

Zaterdag 10 juni
Heren pupillen: Jannes Bevers, Jari Hoevenaars en Raul Lenderink

Zondag 11 juni
Heren cadetten: Atze Harmsen
Dames benjamins: Guusje van Heukelum

2 thoughts on “SUPER TOP Training

1. Het was een geweldige ervaring en ook onze schermvereniging uit Nordhorn heeft er van genoten. Zowel trainers als de jonge schermers hebben veel opgestoken van de lessen van Rorik, John en Marc – Phillip. De catering was eveneens geweldig. Dank aan allen die deze dag mogelijk hebben gemaakt. Wij houden zeker contact!!!

2. Dat is goed om te lezen Wim, de afwisseling voor alle schermers is voor iedereen goed. Dit is zeker een samenwerking om voort te zetten.