Schermprestaties in Duitsland en Deventer

Uit allen windstreken uit Nederland en België ontving de DSV afgelopen zondag  64 schermers. Onder de deelnemers was een handvol deelnemers van 70 jaar en ouder. Maar ook diverse twintigjarigen wisten de weg naar Sporthal Schalkhaar te vinden.

De schermwedstrijd maakt onderdeel uit van het Ferrum Vetum, een toernooi oorspronkelijk bedoelt voor schermers van 40 jaar en ouder die zes keer per jaar schermen. Het Ferrum Vetum, letterlijk vertaald ‘oud ijzer’, is sinds een aantal jaren ook opengesteld voor ‘toekomstige ouderen’.

Vanuit de Deventer Schermvereniging namen vijf schermers deel op de wapens Sabel en Degen. René-Michel Stierhout werd 13e van de in totaal 36 Degen schermers. Robert Bronswinkel werd 5e op Sabel van de in totaal 14 deelnemers. Geen podiumplaatsen maar toch mooie prestaties, zeker omdat de heren ’s ochtends al 12 schermlopers hebben neergelegd, een intensief karwei. De hoogste plekken van de leeftijdscategorie 70+ werden ingenomen door Kristin Payne uit Amsterdam (12e van 14) op Floret en Jacob de Raat die met zijn bijna 80 jaar beslag wist te leggen op de 23e positie bij Degen. Klik hier voor een enkele YouTube filmpjes.

In Duitsland behaalde DSV’er Matthijs de Vries zondag een 31e positie tijdens de Internationale Allstar Cup in Reutlingen. Duitsland legde beslag op de podiumplaatsen in een speelveld van bijna 180 Degenschermers. Saillant detail: winnaar Stephan Rein won in de voorrondes bijna alle partijen, Matthijs bleek op dat moment te sterk. Van alle Nederlandse deelnemers liet Matthijs twee schermers voor zich, beiden uit Den Bosch; Tristian Tulen (29e) en Bas Verwijlen (7e). Bas Verwijlen wist afgelopen jaar zowel op het EK als WK zilver te behalen en heeft goede kansen op een podiumplaats tijdens de Olympische Spelen dit jaar in London.

Zondag 29 januari is de DSV weer actief in de eigen gemeente. Dit keer voor de jongste schermjeugd uit de regio. De ruim 20 deelnemers schermen dan op alle wapens, zowel electrisch als mechanisch. Voor publiek is ’t Haarhuus in Schalkhaar deze dag vanaf 12.00 uur vrij toegankelijk. Klik hier voor meer info over het Regio Jeugd Assaut.