Oud ijzer laat van zich horen

De Deventer Schermvereniging was afgelopen zondag gastheer van het internationale recreatieve toernooi voor ‘oud ijzer’. De gemiddelde leeftijd ligt boven de 50, met een uitschieter naar de 80+ maar ook de ‘toekomstige ouderen’ waren naar Gorssel getogen voor een zondag schermen. De opkomst was wederom hoog, de sfeer goed en het wapengekletter indrukwekkend.

Zo’n 60 schermers uit Nederland, België, Schotland en zelfs Letland verzamelden zich in ’t Trefpunt om te schermen op de wapens degens, floret en sabel.  In de ochtend werden de voorrondes geschermd met poules van 5 tot 7 schermers van zowel heren als dames. Op basis van het aantal winstpartijen werden de schermers ingedeeld voor een poule unique. Voor de schermers op degen een verdeling over twee poules waarbij binnen de poule iedereen het tegen elkaar opnam. Na zo’n 15 partijen verschermd te hebben werd rondom de klok van drie uur de uitslagen bekend gemaakt.

De uitslagen laten wederom zien dat schermen een sport voor jong en oud is. De oudste deelnemer van 81 jaar verwierf de 12e plaats op een deelnemers aantal van 30 degen schermers, zijn jongere collega van 72 uit België behaalde de 6e plaats.

Van de Deventer Schermvereniging (DSV) zelf deden negen schermers mee waarvan zeven op degen, een sabreur en florettist Emil Bruggeman uit Bathmen. Emil was met zijn 19 jaar de jongste schermer op het toernooi. Degen schermer Michel Riksen (48) tekende voor zijn debuut toernooi en wist, met slechts een half jaar schermervaring hoge ogen te gooien en acht meer ervaren schermers achter zich te laten.  Sabreur Robert Bronswinkel (51) trok zich halverwege het toernooi terug vanwege een knie blessure. Helaas want een podiumplaats was zeker in beeld. Degenschermer René-Michel Stierhout (51) wist van de DSV de hoogste plaats te behalen, hij werd 13e van de 30 degenschermers.

De DSV nodigt iedereen uit die eens een schermtoernooi wil zien voor het mini degen toernooi op zaterdag 1 februari in ’t Haarhuus in Schalkhaar. Ook dit evenement is vrij toegankelijk voor het publiek vanaf 11.30 uur. Iedereen die kennis wil maken met de schermsport kan maandag 20 januari of maandag 3 februari starten met een introductiecursus van drie trainingsavonden.

Uitslagen
Degen A Poule
Degen B Poule
Floret
Sabel

Een foto impressie is zondag later op de avond beschikbaar op het DSV Picasa fotoalbum.