Deventerse nationaal kampioen veteranenschermen

Michèle met gouden beker en trotse dochter.

Deventer is een NK titel rijker. Al drie jaar wist Michèle Jonkhout in haar leeftijdsklasse te winnen. Afgelopen zaterdag trok ze naar Zwolle om te strijden voor die felbegeerde overall titel NK Veteranen. Een strijd met een persoonlijke motivatie.

Michèle Jonkhout, van origine Curaçaose, woont al bijna vijfentwintig jaar met plezier in Deventer.  In 2008, 2010 en 2013 behaalde ze al gouden plek in het veteranenschermen in haar eigen leeftijdscategorie en brons overall. Dit jaar echter was zij vastbesloten de winst in het algemeen klassement binnen te slepen. Temeer omdat ze niet wist waar ze haar overzees wonende grootvader en oud-schermer (sabel) anders blij mee kon maken op zijn honderdste verjaardag deze week. Zaterdag 7 februari toog zij daarom naar Zwolle met een missie; Winst op het Nationaal Kampioenschap veteranenschermen.

Een beetje nerveus was ze wel, want ook de nummer twee van Nederland was van de partij alsmede veteranen die in EK’s en WK’s gepokt en gemazeld zijn. In de poulefase trof Jonkhout 5 dames, waaronder tegenstanders waarvan ze op eerdere toernooien meerdere keren had verloren. “Ik ben wars van passiviteit en kan daarom ongeduldig schermen en me als een complete kamikazepiloot gedragen” aldus Jonkhout. “Maar mijn missie was duidelijk. Ik moest en zou mijn rust bewaren en mijn momenten pakken”.

De dames in de poule waren aan elkaar gewaagd en elke partij had zo zijn spanning. In de derde partij bezorgde Jonkhout haar coach hartkloppingen door onnodig van strategie te wijzigen en zo een voorsprong weg te geven. Gelukkig herpakte Jonkhout zich om de partij winnend af te sluiten. Zo kwam ze ongeslagen uit de poulefase en startte ze op een gunstige eerste plek in de eliminatieronde. Haar hoop om de nummer twee van Nederland pas in een eventuele finale tegen te komen werd zo gevoed.  “Maar dan moest ik eerst zelf in de finale zien te komen”.

In de kwartfinale kwam ze tegen Bosveld op een comfortabele voorsprong, om toen de aandacht te laten verslappen en Bosveld op 7-7 weer langszij te laten komen. Toch kon Jonkhout zich herpakken en won. In de halve finale tegen Hom scoorden de dames om en om en werd er verwoed gestreden om de tegenstander niet te laten uitlopen. Op 9-8 pakte Jonkhout een uniek punt om met 10-8 door te stromen naar de finale.

Deze finale was niet zoals gevreesd tegen Van der Veen uit Rotterdam. Van der Veen was eerder in de eliminatiefase al uitgeschakeld. Het werd Jonkhout tegen Snaterse uit Harderwijk, die een oud lid van de Deventer Schermvereniging tot haar coach mag rekenen. Uiteraard waren beide dames op winst gebrand en de strijdlust was duidelijk. Ook in deze partij kon geen van de dames echt uitlopen. Na de verplichte rust nam Snaterse sterk het initiatief en verhoogde haar aanvalskanonnen, maar kon hiermee nog steeds niet van Jonkhout weglopen. Jonkhout hield het hoofd koel en hield de spanning er tot het eind in. Uiteindelijk kon ze met een punt verschil de partij op 10-9 afmaken.

Later op de dag werd er geschermd om de prijzen in de eigen leeftijdsklassen en hier trof ze de ‘gevreesde’ Van der Veen in de finale. De hoop op dubbel goud was er, maar hier moest ze de eer aan de Van der Veen laten. “Jammer, maar mijn missie is geslaagd. Ik vlieg naar mijn opa’s verjaardag met een kostbaar kleinood op zak. Een mooier cadeau kan ik echt niet bedenken”.

Bij de mannen was de Deventer Schermvereniging vertegenwoordigd door routinier René Michel Stierhout. Ook Stierhout wist zich vergezeld door sterke deelnemers en meervoudig nationaal kampioenen bij het senior schermen. In de poulefase bleef Stierhout ongeslagen en realiseerde daarmee een vrijstelling voor de eerste eliminatiefase. In de poule van 16 kwam Stierhout Navar van SC Amsterdam tegen. Met een eindstand van 3-10 behoort Stierhout tot de beste 16 van de 43 deelnemers.

Rezk Aly Nawar en A-rwin Kardolus troffen elkaar zowel in het algemeen klassement alsook in de leeftijdsklasse op de finale loper. Beide keren was het Arwin Kardolus die de titel naar zich toe trok.

Voor de Deventer Schermvereniging kan evengoed de vlag weer uit, beide schermers hebben prima prestaties neergezet.

Uitslagen DSV
Degen dames
Michèle Jonkhout (48 jr): 1e algemeen klassement, 2e leeftijdsklasse

Degen heren
René Michel Stierhout (51 jr) ; 11e algemeen klassement, 10e leeftijdsklasse

Deventer Centraal
Stentor 09-02-2015
Amigoe  09-02-2015
Antilliaans Dagblad 09-02-2015
Deventer RTV nieuws
Deventer RTV radio interview 12-02-2015
RTV Oost opname voor Overijssel Vandaag 26-02-2015

2015-02-09 07.26.07.jpg IMG-20150209-WA0005.jpg IMG_0890.JPG

5 thoughts on “Deventerse nationaal kampioen veteranenschermen

1. Jaap, wat een leuk artikel. Alsof ik er zelf bij ben geweest.
    En natuurlijk super dat we nu een kampioen ind e gelederne van de DSV hebben!

1. Henri, Ondanks dat ik ruim 80 schermen kon te voorschijn toveren (met allerhande instellingen) ben ik de door jou genoemde functie niet tegengekomen. Echter volgens de handleiding zou deze wel aanwezig moeten zijn.Indien een omweg nodig is dient men via “start” > “Route” > “vermijdingen” een omweg in te geven. Hierbij moet een deel van de lijst geselecteerd worden.

2. the violation of willful negligence means that the employer was aware of a potential hazard but did nothing.LM Wind Power officials could not be reached for comment.The company has 15 days to contest the citations or otherwise respond.Forty-two-year-old Joseph Francis Schaff died in July after he was pinned between two pieces of heavy machinery.”