6e plaats voor Matthijs op de NK

Matthijs de Vries heeft dit weekend niet voor een verrassing kunnen zorgen in de strijd om de nationale titel.

Dit weekend werd in Almere gestreden om het Nationaal Kampioenschap. Dit jaar werd een gewijzigde wedstrijdformule toegepast waarbij zaterdag, in een voorronde, werd gestreden om de plaatsen 9 – 16 op het tableau (Knock-out systeem) dat op zondag verschermd werd. De plaatsen 1 – 8 waren toegewezen aan de beste 8 schermers volgens de NL ranglijst die daarmee vrijgesteld waren voor de voorronde.

De Vries was een van 8 schermers die vrijgesteld waren. Voor zijn eerste partij op de zondag was zijn tegenstander de routinier Jan Somers. In een moeizame strijd werd de partij gewonnen met 15 – 9.

In zijn volgende partij moest de Vries aantreden tegen olympier Bas Verwijlen. Vorig jaar waren beide schermers niet aanwezig op het Nationaal Kampioenschap en 2 jaar geleden wist de Vries op verrassend eenvoudige wijze Verwijlen uit de wedstrijd te zetten. Verwijlen was uit op revanche en die kreeg hij. In een strijd waarbij beide schermers tot het uiterste gingen moest de speeltijd de verlossing bieden. Aan het einde van de 9 minuten was de stand 14 – 6 in het voordeel van Verwijlen. Resultaat voor de Vries is een 6e plaats.

Later die dag zou Verwijlen de nationale titel veroveren in de finale tegen Arwin Kardolus.