Invoering elektrische keellap voor floret

Op de KNAS site staat een herinnering dat per 1 september jl de elektrische keellap is ingevoerd voor ALLE floretcategorien. Voor een aantal categorien was deze verplichting vorig jaar al van kracht, maar nu dus ook voor alle jeugdcategorien en het veteranenschermen.

Wat is er precies veranderd ?

Net als bij sabel is nu ook voor floret een geleidend masker verplicht. Verschil is enkel dat bij sabel het gehele masker geleidend is en bij floret is slechts een gedeelte van de keellap geleidend.

Wat betekent dit voor de schermers ?

Deelname aan bondswedstrijden is nu alleen nog mogelijk als voldaan wordt aan deze nieuwe materiaaleis. Dat betekent ofwel de aanschaf van een nieuw masker of een aanpassing van je huidige masker. In het laatste geval wordt een geleidend overzetstuk op de keellap geplakt. De laatste optie is uiteraard goedkoper, maar als je toch bijna toe bent aan een nieuw masker dan adviseren we om gelijk een goed masker aan te schaffen. Er zijn weinig ervaringen met het aanpassen van bestaande maskers dus deze optie heeft voorlopig niet onze voorkeur.

Jouw oude masker kun je uiteraard blijven gebruiken op verenigingsavonden. De nieuwe eis geldt ALLEEN VOOR FLORET, voor degen en sabel is er niets veranderd.

Materiaal aanschaffen kan via materiaal@deventerschermvereniging.nl of op een maandagavond in ‘t Haarhuus. Inruil van jouw oude masker is zeker bespreekbaar.

Meer informatie vind je op: http://www.knas.nl/node/1554