Zilveren jubileum voor schermleraar John Hartings

In 1993 kwam John Hartings bij de Deventer Schermvereniging kennis maken om trainingen te verzorgen. Precies 25 jaar later stopt hij zijn carrière als schermleraar. Zondagmiddag 15 juli organiseren de schermers een afscheidsreceptie voor John.

Maître Hartings, zoals een leraar wordt genoemd binnen de schermwereld, is het schermen met de paplepel ingegoten. Zijn vader was al actief schermer en maître, ondermeer bij defensie. Het was ook zijn vader die John in 1993 mee nam naar Deventer. Na een paar weken had pa Hartings het volle vertrouwen dat John het ook wel zonder hem aankon. Vanwege gezondheidsklachten is John in begin 2000 enkele jaren gestopt maar toe hij zich beter voelde wist hij de weg naar de Deventer Schermvereniging (DSV) weer snel te vinden.

John heeft zicht niet alleen ingezet bij de DSV ook op landelijk niveau heeft hij een actieve bijdrage geleverd aan de schermsport. Zo heeft hij het bekende veteranten toernooi Ferrum Vetum opgezet. Dit toernooi wordt ieder kwartaal door zo’n 80 40 plussers uit Nederland, België en Duitsland bezocht. De DSV is nog altijd gastheer van de jaarlijkse opening van dit toernooi begin januari (Gorssel).

Ook op andere vlakken heeft John zijn kennis en ervaring ingezet. Als gekwalificeerd internationaal scheidsrechter heeft hij menig degen wedstrijd gejureerd. Ook meerdere scheidsrechters komen onder de vleugels van John vandaan. Met zijn kennis en ervaring heeft hij afgelopen jaren ook nog eens een aantal schermleraren begeleid. Daaronder Bjorn Blaas die tot begin dit jaar ook leraar bij de DSV was maar ook Arwin Kardolus die zelf maar liefst 13 keer Nederlands Kampioen op degen is geweest.

In 2015 heeft de DSV John Hartings benoemd tot erelid voor zijn uitzonderlijke en eervolle verdiensten als schermleraar, materiaalmeester en algemeen adviseur ten gunste van de Deventer vereniging en haar leden.

Omdat John houdt van een goed biertje vindt de laatste training (tevens clubcompetitie) plaats bij de DAVO bierbrouwerij. Zondagmiddag 15 juli worden vanaf 15.00 uur de Deventer schemers, oud-schermers en enkele persoonlijke contacten van John verwacht. Om 17.00 uur maakt hij, ter afsluiting van zijn schermcarrière de clubkampioenen van dit seizoen bekend, uiteraard onder het genot van een Deventer Biertje. ­

One thought on “Zilveren jubileum voor schermleraar John Hartings

1. Van harte gefeliciteerd en geniet van de extra vrije tijd! Hopelijk mogen we je ergens nog eens ontmoeten.

Dirk en Christel