Vierde recreatief veteranen toernooi Gent – mei 2016

Verslag over het veteranentoernooi in Gent
Door: Patrick Bauwens

Een paar jaar geleden hoorde ik al over wat voor een prachtige lokatie de schermvereniging van Gent in haar bezit heeft. Tijdens één van de Ferrum Vetum-toernooien hier in Nederland sprak ik een paar van hun leden. Ze drukten me op het hart om, indien ik in de gelegenheid was, hun toernooi te bezoeken. Het was het afreizen vanuit het noordelijke Deventer dubbel en dwars waard.

Ze hadden niets teveel gezegd. Er zijn maar weinig andere sportverenigingen die van hun stad gebruik mogen maken van een monumentaal gebouw dat midden in het historische hart ligt. Je stapt de, enigszins verborgen liggende, deur door en je gaat vierhonderd jaar terug in de tijd, de tijd dat het in het openbaar dragen van een degen of rapier nog volstrekt normaal was. De tijd waarin gebouwen, zelfs die waar de schermsport beoefend werden, waren opgesierd met wapenschilden, glas-in-loodramen, schilderijen en vensterbanken waar je echt in kon zitten. Stel je dit voor en je hebt een beeld van waar het laatste weekend van mei het vierde recreatief veteranen toernooi werd gehouden.

Het was alsof we met onze Deventer equipe een huiskamer binnen stapten, weliswaar een ruime huiskamer die plek bood aan vier in de houten vloer ingelegde metalen lopers, maar het had het knusse van een woonkamer uit de tijd ver voordat een overspanning van twintig meter gemeengoed was. Eén van de leden van het Gentse Sint-Michielsgilde vertelde ons dat de balken onder de verdiepingsvloer en de balken van de oefenruimte boven onze hoofden een ruime tijd geleden verstevigd waren. Ze hadden daarvoor wat last gehad van een met hun uitvallen meedeinende vloer, een typisch euvel van een sportvloer op een houtconstructie. Een moderne gymzaalvloer heeft daar normaliter geen last van. Die hebben zelfs niet eens ramen, laat staan glas-in-lood.

De zaal begon zich ondertussen te vullen met de deelnemende schemrgroepen en aan de bar waar de eerste koffie geschonken werd hoorde ik tussen het Vlaams, Nederlands en Frans zelfs gesprekken in het Spaans. De twee uit Madrid afkomstige sabelploegen waren al een aantal dagen eerder overgekomen, zodat ze de tijd hadden om Brugge en Brussel te bezoeken. Ook wij hadden een hotelletje geboekt, zodat ook wij niet de zondagochtend al te vroeg hoefden te vertrekken.  Dat bleek een goed idee te zijn geweest. Ondanks de waarschuwingen van het KNMI was het de dag ervoor zonnig en droog geweest, zodat we ruim de gelegenheid hadden een terrasje te pikken en de stad te bezichtigen, onder andere vanuit één van de rondvaartboten. De regen zou pas zondagmiddag vallen, maar toen zaten we al halverwege het toernooi.

Bij de eerste partij moesten we het opnemen tegen het Waalse Maison de l’Escrime. Deze verloren we, maar omdat deze ploeg later die dag in de finale bleek te zitten hadden we het idee dat deze partij niet eens zo heel slecht was gegaan. Uit de tweede partij tegen Schermkring Koksijde en zeker die tegen de ploeg uit Audenaerde hadden we echter meer kunnen halen. Gelukkig viel de rangschikking na de middagpauze zo uit dat we opnieuw tegen de gemengde ploeg uit Audenaerde moesten.

Deze verloren we opnieuw, maar het lukte ons dit keer een betere partij neer te zetten.

Nee, dan de wedstrijd tegen De Amsterdamse Dames. Eindelijk een partij waarbij het echt spannend werd, zeker toen Michèle ons via een double op een eindscore van 45-45 bracht. Maar aan een gelijkspel doen we bij het schermen niet, dus werd er verder gestreden voor de allerlaatste treffer. Amsterdam won, maar liet beide equipes met een voldaan gevoel achter.

In de laatste partij tegen De Maneschermers waren we duidelijk de sterksten, waardoor we van de twaalf ploegen toch nog op een tiende plek eindigden. We hadden nog tijd voor een bezoek aan het museum dat de Gentse schermclub rijk was (welke schermvereniging heeft er nu een eigen museum? Het Sint-Michielsgilde wel, en met reden) en het volgen van de finalewedstrijden onder het genot van een goed glas bier. Want los van alle wapenschilden, glas-in-loodramen en historische achtergronden, de Lakenhalle staat in het historische hart van Gent, dus daar hoort een goed geoutilleerde huisbar bij.

2016-05 Gent Equipe toernooi

” pluginspage=”http://www.macromedia.com/go/getflashplayer”>
Met dank aan Luc Gevaert voor meerdere prachtige foto’s.

2 thoughts on “Vierde recreatief veteranen toernooi Gent – mei 2016

1. Cats are obligate carnivores. They should eat 97%+ meat. A lot of Weruva varieties are packed with veggies. Veggies aren’t good for cats. Grains aren’t good for your cat. Knowledgeable cat nutrition friends think the Paw licking chicken is fine and their cats love it. My cats and I hate the veggie-containing varieties they tried. Look closely at the label before you buy.