Verslag: Schermkamp

Vrijdagavond, 20 juni, vertrokken Raul, Jari, Stijn en Jasper naar ’t Harde voor een gezamenlijke training met Schermvereniging Valiant. Deze training was de start voor het schermkamp, georganiseerd door SV Valiant.  Na de gezamenlijke training zijn we naar Doornspijk gereden naar kampeerlocatie ‘t Campvelt, prachtig gelegen in het bos. Naast de leiding (Willem en Gerda) en twee vrijwilligers (Melchert en Antonie), waren we met 14 jeugdige schermers.

Nadat ieder een goeie plek in de 1 van de vele stapelbedden had bemachtigd, zijn we lekker begonnen met een spannende film, die uiteraard schermen als thema had. Halverwege de film was het laat genoeg om naar bed te gaan. Stil was het natuurlijk niet direct.

De volgende ochtend was het moeilijk opstaan voor de meesten. Gelukkig had Willem z’n voetbalfluitje mee om de kids te motiveren om uit bed te komen. Terwijl het ontbijt klaar werd gezet, zijn de schermers onder begeleiding van Willem begonnen aan een run door het bos.
Na het ontbijt hebben we een stevige wandeling gemaakt over de Doornspijkse Heide. Na terugkomst was er ruim de tijd voor de kinderen om zelf wat te ondernemen. Er werd gevoetbald, gevolleybald, gegamed of in het bos gespeeld. Tussendoor werd een pannenkoekenlunch geserveerd, met dank aan Antonie die een gigantische stapel pannenkoeken heeft gebakken.

’s-Middags begon de schermtraining, gegeven door John en Martin. Alhoewel het eigenlijk het woord training niet mag hebben. De kinderen werden verdeeld in 2 groepen en gingen een variant op vlaggenroof spelen. De ene groep moest de vlag van de andere groep veroveren, waarbij je de verdedigers met een schermduel moest uitschakelen, dit kon van man tot man of meerdere tegen één. Om het extra spannend te maken liep (rende) Melchert door het bos die iedereen kon uitschakelen in een duel. Onbewust hebben de kinderen een hoop duels uitgevochten.

Het klapstuk van het weekend begon na het diner: lasergamen. Kleding: camouflage tenue. Locatie: bos, vol bunkers, uitkijkposten en schuttersputjes. Er werd flink gerend, aangevallen, verstopt en gesniperd. In de avond konden de kinderen bijkomen terwijl ze de film verder keken.
De volgende dag was de dag van het toernooi. Als warming up is er gevoetbald. Vervolgens is er een pool geschermd met alle schermers. Gezien de grootte van de groep, zijn er heel wat partijen geschermd. Bijzonder was het schermen in de openlucht, midden in het bos.
’s-Middags volgde de prijsuitreiking. Bijzonder was dat de nummers 2, 3, 4 en 5 allemaal 9 partijen hadden gewonnen. Na de prijsuitreiking hebben we afgesloten met ouder-kind schermen.

De leden van de Deventer Schermvereniging kijken terug op een zeer geslaagd en leuk weekend. We willen SV Valiant en in het bijzonder Willen en Gerda bedanken voor de organisatie hiervan.

Klik hier om de foto’s te bekijken via de site van SV Valiant.

Klik hier voor de foto’s van Willem.