Verslag: Deventer Duo-Toernooi

Toen ik 8 November iets na negenen bij de voormalige school aan de Zutphenseweg aankwam stond de deur van de sportzaal open. Voor de deur was het busje van duelleren.nl geparkeerd en binnen stonden Jaap en Henk met Marc Philip te overleggen waar ze het beste de printer voor het afdrukken van de uitslagen konden neerzetten. Drie van de vier lopers lagen al klaar. Terwijl de mist buiten langzaam optrok werden hier de voorbereidingen voor het eerste Deventer Duo-Toernooi gedaan.

In samenwerking met de Deventer Schermvereniging organiseerde Duelleren.nl deze zondag een recreatief toernooi voor equipes van twee schermers, toegankelijk voor cadetten en ouder waarbij ook deelname door gemixte duo’s en individuele deelnemers mogelijk waren. Er ging die dag volgens de Gouden Dennenappel-formule per koppel tegen elkaar gestreden worden.

Tegen tienen waren een koppel bestaande uit vader uit zoon van het Zwolse Valiant aangeschoven en kwam Misha binnen die nog vijf leden van Gasconge uit Enschede had meegenomen. Daarmee kwam het totaal aantal deelnemers op 13. Iets minder dan de organisatie gehoopt had, maar dat mocht de schermpret niet drukken. Alle partijen werden op degen geschermd. Als er al ras-sableurs en -floretisten bij zaten, dan viel dit mij in elk geval niet op. Iedereen was zo lekker aan het schermen dat de traditiegetrouwe lunch er die middag bij inschoot, maar gelukkig was er tussen de partijen tijd om de meegebrachte boterham naar binnen te spelen of een bekertje koffie of thee bij de pop-up kantine te halen. Er was zelfs tijd voor een extra eliminatieronde, wat voor nog een paar spannende wedstrijden zorgde. Stond het gedoodverfde duo Misha/Jaap na de poule unique nog op de eerste plek, in de derde eindigde de partij tussen Marjan en Jaap in een gelijkspel van 15-15. Misha bleek in de beslissende ronde toch zijn clubgenoot te moeten laten gaan, zodat het koppel Marjan/David uiteindelijk met 20-16 op de eerste plaats eindigden.

Met een bedankje aan de organisatoren John en Marc Philip werd de sportieve middag afgesloten, maar niet voordat er werd beloofd dat eind januari, begin februari een volgende Duo-Toernooi zou worden georganiseerd. De locatie was goed bevallen, de zaal was ruim genoeg, dus we hopen begin volgend jaar ook collega’s uit Hengelo en Ermelo te mogen ontvangen.