Studenten Saxion aan het schermen

Tijdens de introductieweek (22 tm 26 augustus) van het Saxion in Deventer konden de nieuwe ruim 600 studenten deelnemen aan diverse workshops. De DSV ontbrak niet en mocht ondanks het warme (scherm)weer op een grote belangstelling rekenen.

De grote ontvangsthal aan de Handelskade stond tot onze beschikking om de studenten in twee groepen kennis te laten maken met het schermen. Vanwege de grote belangstelling en de beperkte tijd hebben we een groep teleur moeten stellen. Wij hopen hen alsnog tijdens onze introductiecursus op 19 september te mogen ontmoeten.

Na een korte introductie over het schermen en enkele (veiligheids)aanwijzingen maakten de deelnemers kennis met het voetenwerk. Na de pas voor-, achter-waarts en de uitval was de tijd rijp om het vest aan te trekken, het masker op te zetten en het sabel ter hand te nemen. Om vervolgens, ietwat onwennig, een tegenstander op het masker te slaan of op het vest te houwen. In ca 20 minuten tijd werd met veel plezier getraind op aanvallen en verdedigen waarbij uiteraard ontbrak ook de riposte niet ontbrak. De workshop werd afgesloten met een partij van 5 treffers waarna de dames en heren studenten elkaar afgroetten volgens de etiquette van het schermen.