Schwebebahnpokal

Zaterdag 17 november vertrokken we 6.45 voor een ritje van een kleine 2 uur naar Wuppertal, Duitsland. Onze drie Deventer talenten, Jari, Raúl en Floris Tijmen gingen de kleuren van Deventer SV verdedigen. De mannen achterin de auto sliepen of waren druk met hun telefoon. Bij aankomst in Wuppertal waren we wel toe aan een beker thee of koffie. We gingen deelnemen aan een voor ons onbekend toernooi in Wuppertal.

Het Schwebebahnpokal toernooi heeft een bijzondere wedstrijdformule. De cadetten, junioren en senioren werden namelijk allemaal bij elkaar gevoegd, daardoor ontstond een deelnemersveld van 94 schermers. Onder deze schermers maar liefst 36 cadetten. De schermers werden voor de eerste ronde verdeeld in poules van 6 en 7.
In de eerste ronde deden de DSV mannen het goed en ondanks het sterke deelnemers veld stonden onze jonge schermers hun mannetje. Raúl zat in een poule van 6 en won er 2, Jari won er 4 in een poule van 7 en Floris Tijmen 5 overwinningen in een poule van 7. Na de eerste ronde ontstond een ranglijst van 1 tot en met 94 en werden de schermers opnieuw op sterkte ingedeeld. Raúl starte zeer goed en won de eerste 4 partijen in zijn poule van 7. De laatste twee gingen met een klein verschil verloren. Jari daarentegen was van de leg, hij was zijn telefoon kwijt en dat was goed te merken aan zijn schermen. Slechts 2 overwinningen van de 6 partijen. Hij was duidelijk met zijn hoofd bij zijn telefoon. Floris Tijmen had het iets gemakkelijker, poule van 6 met 4 overwinningen.

De eerste en tweede ronde werden bij elkaar opgeteld en dit gaf nu een nieuwe ranglijst. De mannen hadden nu al 11 of 12 partijen in de benen tegen oudere tegenstanders. Nu de finalerondes en als trainer was ik er benieuwd hoe het stond met de schermconditie van onze DSV mannen.
Floris Tijmen had het de eerste en tweede ronde prima gedaan en kwam in een finalepoule met 14 schermers. Deze poule werd verschermd op 2 lopers. Floris Tijmen was de enige cadet en voor de rest bestond de poule uit allemaal senioren met erg veel schermervaring. Floris Tijmen stond zijn mannetje maar zijn jeugdige overmoed werd feilloos afgestraft door de geslepen senioren. Hij had het lastig maar gaf de moed niet op, sommige partijen werden op het nippertje verloren. Bij elke partij werden er punten gemaakt en was zeker niet kansloos. Ervaring is hier het tover woord. In de finalepoule wist Floris Tijmen geen enkel winst partij te halen.
Raúl zat in de poule voor de plaatsing van 29 tot en met 42. Was een lastige poule waar de schermers goed aan elkaar gewaagd waren. Elke partij was een finale, en daarbij tellen we de twee voorrondes bij dan werd het een hele uitputting slag. Dat zag je ook aan het schermen van Raúl. De puntvastheid en de explosiviteit werden minder. Raúl won 5 van de 12 partijen wat resulteerde in plaats 38 overall en 8 bij de cadetten.
Jari had bij het begin van het toernooi zijn telefoon op de tribune gelegd en was gaan schermen. Nu was zijn trainer zo goed geweest om deze telefoon goed op te bergen voor Jari. Dat hij meer bezig was met zijn telefoon dan met het schermen zag je duidelijk terug in zijn tweede ronde. Voor de finaleronde voor 43 tot en met 56 heb ik Jari zijn telefoon terug geven na een “ vaderlijk “ praatje. Jari was weer helemaal gelukkig en zonder zorgen schermde hij deze ronde. Jari won van de 12 partijen er 7 en verloor er 3 met 5-4. Met wat meer concentratie had hij ook deze drie nog kunnen winnen.

Terug kijkend op deze bijzondere schermdag kunnen we concluderen dat de mannen er goed opstaan dat we de juiste trainingsweg zijn ingeslagen en dat het goede vooruitzichten geeft voor de toekomt. Wil beslist niet zeggen dat we er al zijn. We zien ook dat als er buiten het schermen andere dingen gebeuren (telefoon kwijt) ze aardig van slag zijn. Voorbereiding op een wedstrijd is belangrijk en alle randzaken die kunnen gebeuren moet je zoveel mogelijk uitsluiten.

Om u een inzicht te geven wat er allemaal doen hieronder een overzicht. Maandag Yoga en schermtraining en donderdag naar Arnhem of Nordhorn om te trainen. Daarnaast gaan de mannen ook nog naar de sportschool. Wilt u een keer mee naar een wedstrijd of een training in Arnhem of Nordhorn dan ben u altijd welkom. Yoga is iedere maandag van 19.30 tot 20.30 ook hier mag u of de familie bij aansluiten.

De uitslag van onze schermers:

Floris Tijmen             14 plaats overall                  1 bij de cadetten
Raúl                           38 plaats overall                  8 bij de cadetten
Jari                             43 plaats overall                  9 bij de cadetten

Er waren 94 schermers aanwezig waaronder 36 cadetten. Fantastisch gedaan mannen.

Zondag 9 december gaan we naar Leverkusen
Zaterdag 15 december zitten we in Bocholt.

John Hartings