Schoolschermen: OBS De Windroos

De leerlingen van OBS De Windroos hebben een drukke (nationale) sportweek achter de rug. Woensdagmorgen maakten de groepen 5/6, 7 en 8 kennis met onze schermsport. In de eigen gymzaal aan de Bierstraat werden de groepen ontvangen door de schermtrainers. Na een korte uitleg over ‘wat mag niet’ werd droog geoefend, pasjes vooruit, 2 achteruit, uitval en weer 1 pasje achteruit. Eerst langzaam maar steeds sneller volgend de pasjes elkaar op. Na zo’n 10 minuten trokken de kinderen, een beetje onwennig het schermvest aan. De maskers en sabels werden uitgedeeld en dan eerst voorzichtig ‘de tegenstander’ op het masker slaan met het sabel. Voor sommigen is dat even schrikken, een tegenstander die op je af komt en je dan ook nog met zo’n stuk ijzer op je masker slaat. Maar al na 2x is iedereen gewend en begint het echte schermen.

Op een ‘Zijn jullie klaar?’ van de schermtrainer volgt een luidkeels ‘JA’. De dames en heren gaan elkaar te lijf als echte musketiers. Het mooiste is natuurlijk als je juf of meester mag slaan. Iedereen doet enthousiast mee en de meesten hebben het schemgevoel al snel in de vingers zodat niet alleen een mooi Sabel gekletter te horen is maar ook al mooie schermpartijen te zien zijn. Groep 7 is zelfs nog aangemoedigd door de kleutergroepen. Ieder schermuur werd afgesloten met de schermgroet: wapen naar boven, naar elkaar groeten en dan met een mooie zwaai het sabel naar beneden brengen en elkaar een hand geven en bedanken voor de schermpartij. Wat de DSV betreft was het een gezellige en leuke schermochtend en zeker voor herhaling vatbaar.

Voor alle leerlingen die de smaak te pakken hebben gekregen, maandag 21 mei is er inloopavond voor de jeugd. Zit jij in groep 5 of hoger, dan ben je van harte welkom om gratis mee te doen, klik hier voor meer info. Ben je leerkracht of ‘ouder van’ dan ben je natuurlijk ook van harte welkom, speciaal voor deze groep hebben we een introductiecursus van 4 lessen die ook op 21 mei start. Voor meer info en om je op te geven klik je dan hier.

Wil je de filmpjes zien? Kijk dan op het DSV YouTube kanaal of laat je mening horen op onze Hyves pagina.