Schermsport ook als festijn in Deventer

Zondag 16 januari 2011 organiseerde de Deventer Schermvereniging de schermwedstrijden met de titels:‘Ferrum Vetum’ (‘oud ijzer’) voor deelnemers van 40 jaar en ouder en voor de jonge schermers ‘Ferrum Futuri’ (‘toekomstig oud ijzer’).

Vrijwel alle schermverenigingen in Nederland waren in Deventer vertegenwoordigd. Vanuit België en Duitland waren een tiental enthousiaste schermers van de partij. Vanuit de Deventer Schermvereniging (DSV) deden zes deelnemers mee op de wapens Sabel, Floret en Degen.

In de sporthal in Schalkhaar streden ruim 70 deelnemers op 12 schermlopers hun schermpartij. Deze recratieve schermwedstrijd wordt als zeer prettig ervaren waarbij de familiare sfeer de boventoon voert.

Jaap Wassink verzorgde als voorzitter namens de DSV de aftrap waarma John Hartings de aanwezigen de benodigde  wedstrijdinstructies gaf. Het werd direct weer een sportief samenzijn. De sportzaal was met veel inzet van vele vrijwilligers van de DSV stijlvol omgetoverd tot een echte schermhal. De schermpartijen waren dan ook een prachtig schouwspel om te volgen.

Op zes lopers werd het ochtendprogramma voor de degenschermers met een Poule Unique gestart om vervolgens in twee klassen met zo’n 15 partijen te spelen de uiteindelijke positie te bepalen.

De ochtend werd traditie gewijs afgesloten met een gezamenlijke lunch inclusief een stevige soep.

Tijdens het rustmoment heeft John Hartings de jaarlijkse wisseltrofeeën uitgereikt, waarbij de Michèle Jonkhout van DSV de wisseltrofee ’ 2010 binnen de leeftijdscategorie. 40 – 45 jaar’ ontving.

Aansluitend aan de uitreikingen besteedde John ruime tijd aan zijn persoonlijke terugblik op vijf jaar Ferum Vetum schermen waarbij hij en Dinie Evers als organiserend team de wedstrijden Ferum Vetum met veel succes en bezieling hebben georganiseerd. John kan terug kijken op een succesvolle serie Ferum Vetum bijeenkomsten die met uiterst goede sfeer en harmonie zijn bezocht en beleefd.

John en Dinie ontvingen beiden een passend cadeau voor al hun inzet.

De zes schermers van de DSV hebben het vandaag er goed van afgebracht. Robert Bronswinkel behaalde de 2de plaats bij het wapen Sabel. Bij de Degenschermers in de A poule  heeft Rene Michel Stierhout de 8e > plek behaald en Jaap Wassink plaats 15. In de B-poule voor degenschermers behaalden Stephen Warren de 4de plaats en Bas van de Moosdijk de 5de plaats.

Alle deelnemers ontvingen een certificaat van deelname en een wijnglas met een fraaie inscriptie van het Ferrum Vetum logo.

Het was weer een sportief samenkomen, het is een Deventer festijn geworden.

De foto’s van Ferum Vetum kunt u hier te vinden.

Het artikel in Deventer Centraal vind u hier.

Zondag 23 januari aanstaande organiseert de Deventer Schermvereniging de schermwedstrijd ‘Regio Jeugd Assaut’ locatie: ’t Haarhuus (Schalkhaar). De schermwedstrijd is gericht op de beginners: ervaar en leer hoe het is om te schermen met andere jeugdleden (info: www.deventerschermvereniging.nl)