Schermen voor Wereldrecord en goed doel

Vanwege haar 15 jarig jubileum bedacht schermvereniging Baarn een bijzonder scherm evenement. Hiertoe dagen zij schermers uit om zaterdag 2 juli het Guinness World Record neer te zetten. Ruim 500 schemers zullen deelnemen waaronder twee equipes van de Deventer Schermvereniging.

Bij de recordpoging bestaan de equipes uit minimaal 3 en maximaal 5 deelnemers en zullen zij op twee wapens schermen. Een extra handicap omdat schermers veelal één vast wapen hebben en de spelregels per wapen verschillen. Een uitdaging dus om een goede equipe samenstelling te maken.

‘We hebben nu een goede degen-floret equipe en zijn bijna compleet met de degen-sabel equipe. Natuurlijk willen we goed presteren maar dat is toch bijzaak. Hoe vaak komt het voor dat je kunt deelnemen aan een Wereld Recordpoging en kunt bijdragen aan een goed doel?’ aldus Jaap Wassink, voorzitter van de Deventer Schermvereniging.

Het goede doel is de zeldzame ziekte Spierdystrofie, een ziekte waarbij spieren in schouder- en bekkengordel afgebroken worden en, zonder behandeling, leidt tot de rolstoel. In de VS vinden experimentele behandelingen plaats voor deze spierziekte. Kaya 14 jaar en schermer bij Vivias in Baarn mag aan dit experiment deelnemen. De kosten daartoe worden echter niet door de ziektekostenverzekering betaald. Met de Wereldrecordpoging proberen de schermers en diverse sponsoren een goede financiële bijdrage te leveren aan Kaya om de behandeling af te maken.

‘Ongeacht het succes van de Deventer equipes, het al of niet halen van de wereldrecordpoging; het toernooi is sowieso geslaagd voor Kaya.’ Jaap schermt zaterdag 2 juli zelf niet mee; ‘Samen met een andere schermer sta ik dit toernooi letterlijk aan de zijlijn; als scheidsrechter.‘

Belangstellenden zijn welkom in Baarn, ook kunnen zij maandag 4 juli langs komen bij de grote kerk in Schalkhaar. ‘Sinds enkele jaren sluiten we ons trainingsseizoen af op dit kerkplein, lekker in de open lucht. Vanaf 19.30 uur kunnen geïnteresseerden ons daar vinden.’

De Deventer Schermvereniging (DSV) organiseert zelf ook een tweetal toernooien. Zo is de DSV zaterdag 19 november gastheer van het maandelijkse Jeugdschermtoernooi en zondag 8 januari 2017 van de nieuwjaarsbijeenkomst van het 18+ toernooi. Deze toernooien vinden achtereenvolgens plaats in ‘t Hof van Salland in Diepenveen en ’t Treftpunt in Gorssel.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de schermsport? Pak het schermwapen op en meld je aan via secretaris@deventerschermvereniging.nl voor een introductiecursus. in ’t Haarhuus in Schalkhaar.

Update 30 juni 2016:
Donderdag 30 juni is Edwin de Kuiper te gast bij Deventer Radio in het programma Actueel Nieuws tussen 12.00 en 13.00 uur. https://deventerrtv.nl/radio/gids/14604636/actueel-nieuws