RIO 2016; volop aandacht voor schermsport

Studio RIO trok gemiddeld 1,3 miljoen kijkers per avond. Iedere uitzending waren de camera’s gericht op de schermsport. Dit ondanks de teleurstellende prestatie van Bas Verwijlen, Nederlands medaillekandidaat op degen.

Bas heeft afgelopen jaar gevochten om zich te kwalificeren voor RIO. Eerst in samenwerking met de schermbond en NOC/NSF, later zelfstandig met zijn vader en coach/trainer Roel Verwijlen. In maart dit jaar won Bas zijn toegangskaart naar RIO tijdens een spannende wedstrijd tegen de Rus Anton Avdejev.  Bas wist toen met een nipte overwinning van 12-11 de wereldkampioen uit 2009 te verslaan.

Dinsdag 9 augustus mocht hij in RIO wederom zijn krachten meten tegen Anton Avdejev. Tijdens de eerste ronde vocht Bas zich van een achterstand terug naar een gelijkstand. Bas, zelf 8e op de wereldranglijst, wist de tweede ronde de Rus echter niet meer te verrassen. De aanvallen van Bas werden keer op keer gepareerd waarbij de Rus Anton zelf wel wist te scoren. In de tweede ronde wist hij zo de overwinning van 15-9 op zijn naam bij te schrijven. Met slechts één wedstrijd en minder dan 10 minuten tv-tijd eindigde daarmee Bas zijn avontuur in RIO.

Dionne Stax NOS Rio Live_20160811_2218 komkommer.mkv.0000

Meer tv-tijd kreeg een antiek schermmasker. Bij iedere uitzending van Studio RIO Live was een vitrine kast in beeld. Onderin een stel bokshandschoenen, daarboven een wit Jezus beeldje en daarnaast een schermmasker. Naar schatting een masker uit de jaren ’40. Het ziet er gebruikt uit en ongetwijfeld niet meer geschikt om mee te schermen. Net als bij vele andere sporten zijn ook in de schermsport de veiligheidseisen toegenomen en is de kwaliteit van materialen flink verbeterd. Kortom; niet meer om mee te schermen maar een prima attribuut dat twee weken lang de schermsport extra aandacht heeft gegeven.

Hebben de Olympische Spelen ook jouw belangstelling gewekt? De Deventer Schermvereniging nodigt je uit voor haar introductiecursus. Je kunt je nog opgeven voor september. De jeugd kan vanaf half 8 terecht, volwassenen om half 9 op de maandagavond in ’t Haarhuus in Schalkhaar. Klik hier om aan te melden en meer info.

Bas Verwijlen liet overigens, direct na zijn partij in RIO, weten dat hij de handschoen oppakt. Over vier jaar wil hij in Tokio staan en dan de zo gewenste medaille voor Nederland winnen.