Jeugd schermt, opa en oma kijken

Na een drukbezocht scherm evenement vorig weekend voor de 40 plussers organiseerde de DSV zondag 23 januari een scherm evenement voor de jeugd.

Zo’n 20 jeugdleden uit de regio Deventer kwamen naar ‘t Haarhuus in Schalkhaar om met elkaar te schermen. Sinds november 2010 organiseert de Deventer Schermvereniging (DSV) het Regio Jeugd Assaut, geen schermwedstrijd maar een oefening voor wedstrijden.

Ons doel is om jeugdschermers uit de regio weg wijs te maken met schermwedstrijden; geen prestatiedruk maar ontspannen met elkaar schermen.

Over het ontstaan van het Regio Jeugd Assaut zegt Marc-Phillip Draaijer, maitre van de DSV: ‘We merkten dat de jeugd minder naar wedstrijden ging. Afgezien van het verre reizen, voor een wedstrijd mag je al snel een uur in de auto zitten, bleek dat de jeugd opziet tegen de wedstrijd zelf. Ze weten niet goed wat ze moeten verwachten en spelen dan weinig of geen wedstrijden. Reden om een oefenwedstrijd te organiseren binnen de eigen regio.

In november mocht de DSV tien jeugdschermers verwelkomen, afgelopen zondag was het aantal verdubbeld. Ook de tribune bleef niet leeg; opa en oma’s waren aanwezig om de kleinkinderen te zien schermen.

De sfeer was dan ook goed en alhoewel winnen niet het belangrijkste was wil toch iedereen presteren op de schermloper. Dat is ook prima, het verschil met een wedstrijd is dat nu ook tijd hebben en nemen om bijvoorbeeld spelregels uit te leggen of aanwijzingen te geven; daar leren ze van’ aldus Marc-Phillip Draaijer.

De DSV verwacht de volgende bijeenkomst op 6 maart, nog meer jeugdschermers. Jeugd, maar ook volwassenen die kennis willen maken met de schermsport zijn maandag 28 februari van harte welkom tijdens de inloopavond. Alle jeugdschermers ontvangen na afloop een certificaat van deelname.