Introductiecursus schermen

Iedereen die geïnspireerd is door Bas Verwijlen én voor iedereen die het gewoon leuk vindt om te schermen, organiseert de Deventer Schermvereniging een introductiecursus schermen. In vier weken tijd leer je schermen met de drie schermwapens, degen, floret en sabel. Woensdag 29 augustus kunnen de nieuwe studenten van het Saxion alvast een voorproefje nemen tijdens de HOI dagen.

Deelnemers aan de Saxion workshop leren eerst een aantal basisvaardigheden zoals een pasje voor- en achterwaarts. Na tien minuten worden de vesten, maskers en sabels uitgedeeld en volgt het echte werk; schermen tegen je mede student. Dat begint vaak wat onwennig maar na een paar minuten volgen al echte schermpartijen. De DSV verwacht net als vorig jaar weer op ruime belangstelling voor de workshops op woensdag 29 augustus.
Tijdens de introductiecursus vanaf 3 september staan de schermers in vier weken tijd meer uitgebreid stil bij basisvaardigheden zoals houding, voetenwerk en aanvallen en verdedigen maar leren de deelnemers ook over scherm-regels en de scherm-etiquette. De deelnemers passen het geleerde meteen toe in de praktijk, vanaf de eerste avond worden partijen geschermd tegen en met medecursisten. Alle drie schermwapens komen aan bod tijdens de introductiecursus; sabel,floret en, net als Bas Verwijlen, degen.

Bas Verwijlen werd in London in de 2e ronde uitgeschakeld. Een hevige teleurstelling, zeker omdat Bas wereldwijd als medaillekandidaat werd gezien. London maakt weer eens duidelijk dat schermen een sport is waarbij naast techniek en conditie ook strategie belangrijk is.

De introductiecusus staat open voor iedereen vanaf 17 jaar. Studenten van het Saxion genieten een korting van € 5 op de normale cursusbijdrage van € 30. Om aan te melden ga je naar Introductiecursus.

Ben je jonger dan 17 jaar en wil je ook graag schermen? Voor de jongste jeugd heeft de DSV maandag 17 september vanaf kwart voor zeven een gratis inloopavond.