DSV succes op Worp-festival

Schermvereniging op Worp-festival groot succes

Eén van de ouders tijdens het jaarlijkse Worp-festival:

“Het is maar goed dat er vandaag zoveel activiteiten zijn. Al die kraampjes met eten, drinken en informatie, dat hebben onze kinderen op een gegeven moment wel gezien. Zij willen iets doén. Zij willen bewegen.”

Dat kwam goed uit, want tussen de vele andere verenigingen presenteerde ook de Deventer Schermvereniging zich weer op het jaarlijkse Worp-festival. Dit jaar had het buurtfeest het thema “Worp in beweging” meegekregen. Dus dat betekende in het Worp-plantsoen een hele middag voetballen, skateboarden, boogschieten, danswedstrijden en de aanwezigheid van Marc-Phillip om aan al die enthousiaste kinderen uit te leggen hoe dat nu in zijn werk gaat, duelleren met een sabel.

Dat de keuze voor deze clinics telkens op sabel valt komt omdat ‘Steekwapens voor de eerste kennismaking met het schermen een beetje “eng” zijn,’ aldus Marc-Phillip. Gelukkig durfden ook een paar van de ouders het aan zich in een vest te hijsen.

Zodra iedereen daarnaast ook voorzien was van een masker werd er uitgelegd hoe je je tijdens een duel voor- en achteruit behoorde te bewegen, dat ook het hoofd van je tegenstander een geldig trefvlak is en hoe je deze kon raken. En niet met een flinke uithaal, een korte tik is voldoende. Raak is raak. Omdat het incasseren hiervan, zeker voor beginners, niet altijd even prettig is werd er ook uitgelegd hoe je je tegen zo’n aanval kon verdedigen en hoe vanuit deze beweging een tegenaanval ingezet kon worden.

Al gauw waren de cursisten zo ver dat ze het geleerde in een aantal partijtjes op de grasmat in praktijk konden brengen. Het was die dag prachtig weer, het gras was droog, dus we hoefden niet bang te zijn voor glijpartijen op de groene mat. Maar ondanks dit één van de weinige keren was dat we de schermsport buiten hebben kunnen beoefenen waren alle deelnemers het er over eens: een duel duurt veel korter dan een voetbalwedstrijd, maar toch kun je je er behoorlijk mee in het zweet werken.