Zondag 8 jan: Internationaal Schermtoernooi

Rond de 50, dat is de gemiddelde leeftijd van de schermers die zondag 8 januari naar Gorssel afreizen. Het internationale schermtoernooi start traditiegetrouw bij de Deventer Schermvereniging. De vereniging mag circa 80 schermers in de leeftijd van 18 tot 70+ uit Belgie, Duitsland, Schotland en uiteraard geheel Nederland ontvangen.

Onder de naam Ferrum Vetum, Latijn voor oud ijzer, worden jaarlijks vijf schermcompetities georganiseerd. In januari worden de jaarprijzen uitgereikt. Daarbij wordt onderscheid gemaakt naar dames en heren, leeftijdsklasse en natuurlijk naar de drie wapens; floret, sabel en degen.

Dat de schermsport voor jong en oud is bewijzen de nodige schermpartijen waarbij 60+ niet onderdoet voor de jongere garde. De Deventer Schermvereniging (DSV) is zondag 8 januari niet alleen gastheer, ook strijden zijn op de rie wapens mee; floret, sabel en degen.

Het evenement in SC ’t Trefpunt in Gorssel is vrij toegankelijk voor het publiek en is zeker een bezoekje waard. Je kunt dan genieten van een gemoedelijke sfeer met indrukwekkende schermpartijen. Vrijwilligers van de DSV zijn aanwezig om belangstellenden te informeren over de schermsport. Tussen 11.00 en 13.00 of van 14.00 tot  15.30 uur zijn de beste tijden om te kijken.

Tussen de middag worden de winnaars van 2016 bekend gemaakt. Daarbij worden prijzen uitgereikt voor de verschillende wapens en de verschillende leeftijdscategorieën.

Schermles
Ben je nieuwsgierig geworden naar de schermsport? Maandag 16 januari is er gelegenheid om het schermwapen op te pakken. Na opgave vooraf via secretaris@deventerschermvereniging.nl kun je gratis kennismaken met een schermtraining in ’t Haarhuus in Schalkhaar.

Praktische informatie Ferrum Vetum Futuri toernooi
Datum: Zondag 8 januari 2017
Tijd: Aanvang toernooi 10.45 uur
Locatie: Sport en cultureel centrum ’t Trefpunt, Molenweg 53 Gorssel