Jeugd Punten Toernooi november 2016

Zaterdag 19 november komt de jeugd van Nederland schermen in Klarenbeek. De jeugd van de Deventer Schermvereniging is deze maand gastheer voor de circa 100 schermers.

In tegenstelling tot reguliere wedstrijden wordt je niet uitgeschakeld bij het Jeugd Punten Toernooi (JPT). Iedereen schermt het gehele toernooi uit, van 13.00 tot 16.00 uur. Iedere treffer levert een punt op, een gewonnen partij bonuspunten. Ieder toernooi start dan ook met het uitdelen van diploma’s en emblemen. Vervolgens worden de partijen verschermd tot 16.00 uur.

Alhoewel de Degen het meest favoriete wapen is zijn ook de twee andere wapens vertegenwoordigd; het Floret en het meer explosieve Sabel. Het JPT is voor beginnende schermers de manier om scherm- en wedstrijdervaring op te doen. De gevorderde schermer gebruikt het JPT als extra wedstrijdoefening, ondermeer ter voorbereiding op het NJK.

Het evenement in MFC Klarenbeek is vrij toegankelijk voor het publiek en is zeker een bezoekje waard. Vrijwilligers van de DSV zijn tussen 13.00 en 16.00 uur aanwezig om belangstellenden te informeren over de schermsport.

Uiteraard neemt de jeugd van de DSV zelf ook deel aan het toernooi.

Veteranen
Dat de schermsport ook na 18 jaar levendig is bewijst het Ferrum Vetum toernooi dat 8 januari plaats vindt. Het Ferrum Vetum is een competitief toernooi voor schermers vanaf 18 jaar tot 70+. Alle leeftijden schermen tegen elkaar waarbij de 60-plus veteranen niet onderdoen voor de ‘jongeren’. Deelnemers komen niet alleen uit geheel Nederland, ook Duitsers en Belgen worden in dan in Gorssel verwacht.

JW 1609216 wijziging van het bericht en locatie wijziging naar MFC Klarenbeek.