Deventer ontvangt 100 jeugdschermers

Het Jeugd Punten Toernooi is een nationaal maandelijks schermtoernooi voor alle jeugdschermers. Ook de jeugd van de Deventer Schermvereniging neemt deel en is deze maand, zaterdag 21 november, gastheer voor de circa 100 deelnemers uit geheel Nederland.

In tegenstelling tot reguliere wedstrijden wordt je niet uitgeschakeld bij het Jeugd Punten Toernooi (JPT). Iedereen schermt het gehele toernooi uit, van 13.00 tot 16.00 uur. Iedere treffer levert een punt op, een gewonnen partij bonuspunten. Ieder toernooi start dan ook met het uitdelen van diploma’s en emblemen. Vervolgens worden de partijen verschermd tot 16.00 uur.

Alhoewel de Degen het meest favoriete wapen is zijn ook de twee andere wapens vertegenwoordigd; het Floret en het meer explosieve Sabel. Het JPT is voor beginnende schermers de manier om scherm- en wedstrijdervaring op te doen. De gevorderde schermer gebruikt het JPT als extra wedstrijdoefening, ondermeer ter voorbereiding op het NJK.

Het evenement in SC ’t Trefpunt in Gorssel is vrij toegankelijk voor het publiek en is zeker een bezoekje waard. Vrijwilligers van de DSV zijn tussen 13.00 en 16.00 uur aanwezig om belangstellenden te informeren over de schermsport.

Veteranen
Dat de schermsport ook na 18 jaar levendig is bewijst het Ferrum Vetum toernooi dat 10 januari, wederom in ’t Trefpunt, plaats vindt. Het Ferrum Vetum is een competitief toernooi voor schermers vanaf 18 jaar tot 70+. Alle leeftijden schermen tegen elkaar waarbij de 60-plus veteranen niet onderdoen voor de ‘jongeren’. Deelnemers komen niet alleen uit geheel Nederland, ook Duitsers en Belgen worden in Gorssel verwacht.

Foto materiaal: